Selamat Datang

Selamat Datang Ke Blog SKRB

Wednesday, June 6, 2012

Little Red Riding Hood

Ini merupakan cerita kanak-kanak yang terkenal. Ia mempunyai banyak maksud tersirat.


Salah satu contoh paparan dialog cerita 'Little Red Riding Hood' yang diusahakan oleh Puan Tan Siew Hong, guru BI senior . Dialog ini telah diletakkan pada papan kenyataan mata pelajaran di belakang kelas di dalam kelas 2 Amanah.




Persembahan lakonan ringkas oleh murid 2 Amanah semasa perhimpunan sempena bulan Panitia Bahasa Inggeris.

Persoalan mengenai maksud tersirat disebalik cerita ini. Pertama, persoalan yang telah ditimbulkan di dalam salah sebuah akhbar pada tahun lepas, iaitu "The Empty Nest". Ia membincangkan tentang keadaan generasi warga emas berada di lokasi lain sementara anak-anak mereka berhijrah ke lokasi lain.

Sudah tentu hubungan antara generasi tersebut tidak begitu kukuh. Sama seperti yang terjadi di dalam cerita 'Little Red Riding Hod' yang tidak kenal neneknya. Huh !

Persoalan seterusnya ialah watak serigala di dalam cerita ini. Kezaliman dan keganasan terhadap kanak-kanak kia berluasa. Bermula dengan kes penderaan, kanak-kanak hilang, seterusnya pembunuhan kanak-kanak di dalam zon perang.

Semakin ramai "serigala" di dalam kehidupan kia sekarang. Sedih mendengar kes seorang kanak-kanak perempuan yang mayatnya ditemui dalam keadaan rentung kerana dibakar.

Merujuk kepada situasi peperangan, hanya kanak-kanak tersebut yang dapat menceritakan pengalaman sebenar mereka. Tiada keriangan, yang hanya ialah perjuangan.


Watak kanak-kanak di dalam cerita juga dimanupulasi oleh penerbit filem di negara barat. Usaha menjadikan watak tersebut 'role - model' seperti ahli sihir yang berjaya mengalahkan kejahatan. Bukan sahaja keuntungan dari segi jualan novel, malah hasil tayangan filem tersebut boleh dijadikan satu ukuran kejayaan perniagaan.


Kembali kepada topik asal, isu utama ialah keselamatan kanak-kanak. Salah satu prosedur keselamatan yang perlu dipatuhi ialah pemakaian jaket keselamatan jika program melibatkan air. Ini merupakan lawatan murid-murid tahun 6 dengan River Cruise Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu.

Aspek keselamatan serta iringan guru dan staf terlatih memaksimumkan penjagaan keselamatan semasa program. Tapi bagaimana pula keadaan murid-murid selepas waktu persekolahan ? 



No comments: